×

Fout

Error compiling Sass: parse error: failed at `color: &mokka;` /var/www/vhosts/teslin.nl/httpdocs21/templates/teslin2.0/scss/template/_typo.scss on line 116
×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0 seconds

| Gerlin en Midlin | Blog

Beurskoersen gaan hard omlaag omdat een economische recessie dreigt. Ook de koersen van automotive chipfabrikanten zoals Infineon, NXP, STMicroelectronics, Melexis en Elmos staan dit jaar sterk onder druk. Tegelijkertijd gaat het nu bij veel van deze bedrijven operationeel erg goed en wordt er veel geld verdiend. Deze chipfabrikanten profiteren nog steeds van een hoge vraag en chiptekorten in de markt. 2022 wordt naar verwachting voor veel automotive chipfabrikanten een recordjaar. Maar blijven zij ook profiteren tijdens een recessie? Wij zien voldoende redenen om optimistisch te blijven over hun vooruitzichten.

Chips voor de auto-industrie zijn de afgelopen jaren meer dan ooit in het nieuws, door een situatie waar we inmiddels bijna gewend aan zijn geraakt: chiptekorten. Het leidt tot lange levertijden van nieuwe auto’s en sporadisch zelfs tot het stilvallen van productielijnen. Oorzaak van de tekorten zijn onder meer terug te voeren naar het begin van de pandemie in 2020 toen gedurende een paar maanden de vraag naar auto’s bijna tot stilstand kwam, om vervolgens weer krachtig te herstellen. Inmiddels hadden de chipfabrikanten op de teruggevallen vraag gereageerd en de productie teruggeschroefd. Het produceren van een chip is een tijdrovend proces. Als de productie eenmaal is afgeschaald duurt het maanden voordat zij weer terug is op het oude niveau. Daarbij steeg het aantal chips in auto’s harder dan verwacht door de versnelde transitie naar elektrisch rijden. De keuze van autobouwers om vanwege de tekorten meer dure en rijk uitgeruste auto’s te produceren omdat zij daarmee de hoogste marges behalen, verhoogde ook nog eens de vraag naar chips. Tegelijkertijd stapelden de problemen in de toeleverketen zich op vanwege lockdowns, logistieke problemen en specifieke problemen (zoals brand) bij kritische productielocaties.

Zowel de vraag naar automotive chips als die voor allerlei soorten elektronische toepassingen groeide zeer sterk tijdens de pandemie. Hierdoor werd er veel van de beschikbare productiecapaciteit toegewezen aan niet-automotive chips. Chips voor in auto’s worden veelal gemaakt met 15 tot 30 jaar oude technologie en kennen hoge kwaliteitseisen. De productiecapaciteit is wereldwijd beperkt, omdat deze machines vaak niet meer worden gemaakt. Opschalen van de productie is daarom niet goed mogelijk. Op dit moment komt er meer productiecapaciteit vrij voor automotive chips, omdat er minder vraag naar consumentenelektronica is, die voor een deel ook gebruik maakt van de oudere productietechnologie. De chiptekorten zijn nu dan ook minder problematisch dan een jaar geleden.

Het is lastig om in te schatten hoe zwaar de impact van een recessie op de vraag naar chips en auto’s zal zijn. Op dit moment is de vraag naar chips nog erg hoog omdat het aantal chips per auto hard groeit. De meeste automotive chipfabrikanten kunnen nog altijd niet leveren wat er wordt gevraagd. Dit geldt ook voor de bedrijven waarin wij investeren. De geproduceerde chips worden zo eerlijk mogelijk verdeeld over afnemers. Tijdens een recessie worden er doorgaans minder auto’s verkocht. Het is daarom niet uit te sluiten dat de schattingen voor de autoproductie in 2022 en 2023 moeten worden verlaagd. Marktonderzoekbureau IHS Markit verwacht respectievelijk 80 en 88 miljoen geproduceerde auto’s in 2022 en 2023. Dit zijn er meer dan in 2020 en 2021 (respectievelijk 75 en 77 miljoen) omdat er nog achterstanden moeten worden weggewerkt. Volkswagen geeft bijvoorbeeld aan dat de elektrische auto’s voor Europa en de VS voor dit jaar al zijn uitverkocht. Wie nu een bestelling plaatst krijgt de auto pas in 2023 geleverd. Voor de chipproducenten in onze portefeuilles (Elmos, Melexis, u-blox) is het aantal geproduceerde auto’s minder van belang. Deze bedrijven hebben vooral baat bij een groter aantal chips per auto, en die ontwikkeling blijft positief.

Op de middellange en lange termijn zijn de vooruitzichten voor de automotive chipmarkt positief. De verwachting voor de totale chipindustrie is dat deze in 2030 een omzet van meer dan € 1 biljoen (= € 1.000 miljard) zal behalen, ten opzichte van bijna € 600 miljard in 2021. Volgens een analyse van McKinsey zal de automotive chipmarkt hierin het hardst groeien; naar verwachting een verdrievoudiging van € 50 miljard in 2021 naar € 150 miljard in 2030. De groei is voornamelijk het gevolg van elektrisch en autonoom rijden. Intel verwacht dat de materiaalkosten van een auto voor een steeds groter deel uit chips bestaan, van 4% in 2019 naar 12% in 2025 en zelfs 20% in 2030. De auto ontwikkelt zich in de komende jaren naar een soort rijdende tablet die steeds meer zelf kan.

Ondanks de dreiging van een eventuele recessie zijn wij dan ook positief over de ontwikkeling van de innovatieve chipfabrikanten waarin wij investeren (Elmos, Melexis en u-blox,).

philip van es portret Philip van Es

Terug naar boven