×

Fout

Error compiling Sass: parse error: failed at `color: &mokka;` /var/www/vhosts/teslin.nl/httpdocs21/templates/teslin2.0/scss/template/_typo.scss on line 116
×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0 seconds

| Gerlin | Blog

Volgens recente studies van de Verenigde Naties (‘VN’) is de veeteelt wereldwijd verantwoordelijk voor ongeveer 15% van alle broeikasemissies, 38% van het landgebruik door mensen en 70% tot 80% van het agrarische waterverbruik. Toegenomen klimaatbewustzijn en veranderende voedingsgewoontes, voornamelijk onder jongere generaties, zorgen ervoor dat deze groep steeds vaker kiest voor veganistische (plantaardige) producten. Uit dezelfde VN-studies blijkt namelijk dat de klimaatimpact van plantaardig voedsel doorgaans 10 tot 50 keer kleiner is dan die van dierlijke producten. Veganz speelt hier uitstekend op in met haar strategie ‘Eating for the climate’. Gerlin heeft onlangs een belang genomen in Veganz.

Veganz, opgericht in 2011 door CEO Jan Bredack, begon in Berlijn als de eerste veganistische supermarktketen in Europa. In 2015 verlegde het bedrijf met succes de focus naar het ontwikkelen van een eigen veganistisch food merk. Inmiddels ligt Veganz met haar plantaardige producten in meer dan 22.000 supermarkten, drogisterijen en discounters in Europa (voornamelijk in Duitsland). Veganz levert een breed scala aan veganistische producten in verschillende categorieën zoals patisserie, (vegan)kaas, proteïnerepen, (vegan)vlees, (vegan)vis, pizza’s en veganistische kant-en-klaarmaaltijden. Dit uitgebreide productaanbod van ongeveer 100 producten zorgt ervoor dat supermarkten Veganz’s producten graag in hun winkels hebben liggen. Veganz kan per supermarkt een specifiek aanbod samenstellen en dit continu verfijnen en aanpassen aan de vraag van de consument. De goede positie van Veganz bij supermarkten in thuisland Duitsland is mede te danken aan het sterke merk dat het bedrijf de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Zo won Veganz in 2021 en 2020 de ‘Marketing for Future Award’ en werd het in 2021 door de Duitse krant Handelsblatt uitgeroepen tot één van de meest innovatieve bedrijven in Duitsland.

De sterke focus op duurzaamheid op basis van haar strategie ‘Eating for the climate’ speelt ook een rol in de populariteit van het merk. Zo laat Veganz de ‘Eaternity score’ op de verpakking van haar producten zien. De score geeft inzicht in de (positieve) impact van producten in de waardeketen op het gebied van dierenwelzijn, klimaat, watergebruik en ontbossing. Verder heeft Veganz zichzelf de ambitieuze doelstelling gesteld om in 2022 een ‘B-Corp’ certificaat te behalen. Dit is een streng keurmerk dat aangeeft dat bedrijven transparant, ethisch en duurzaam opereren.

Toegenomen klimaatbewustzijn en veranderende voedingsgewoontes onder consumenten zullen de komende jaren de vraag naar veganistische producten flink stuwen. Met name de groep flexitariërs neemt toe en ook het aantal maaltijden dat zij vlees overslaan. Wij verwachten dat de groei van de markt de komende jaren met dubbele cijfers zal groeien. Dit zal Veganz stevige rugwind geven bij het realiseren van haar ambities.

Om te kunnen profiteren van de groei is Veganz op 10 november naar de beurs in Frankfurt gegaan en heeft daarmee ongeveer € 34 miljoen aan groeikapitaal opgehaald. Dit geld zal de komende jaren gebruikt worden voor investeringen in uitbreiding van de productie, marketing & sales en R&D. Het bedrijf wil het aantal verkooppunten en het assortiment bij de verkooppunten vergroten, voornamelijk in de DACH-regio. Verder wil het selectief groeien in Europese landen die een hoog groeipotentieel kennen, waaronder Frankrijk, Nederland en de Scandinavische landen. Bij Albert Heijn liggen de producten van Veganz overigens al in het schap.

De grootste investering is de bouw van een productiefaciliteit in de buurt van Berlijn. Dit is cruciaal voor de groeistrategie en het behalen van de beoogde winstgevendheid. Op het moment besteedt het bedrijf vrijwel de gehele productie uit aan externe partijen en beschikt het slechts over kleine productiefaciliteiten voor kaas- en visalternatieven. Met name voor haar cashewbert (camembert van cashewnoten) en visalternatieven op basis van microalgen (o.a. gerookte zalm en garnalen) is de vraag vele malen groter dan het bedrijf nu kan produceren. Op termijn zal in de nieuwe faciliteit ten minste 30% van de totale omzet gemaakt worden.

Veganz kent een hoger risicoprofiel dan de eerdere investeringen van Gerlin. Het bedrijf bevindt zich nog in een vroege fase van haar ontwikkeling, groeit hard en is verlieslatend, wat de nodige (executie)risico’s met zich meebrengt. Mede hierdoor hebben we gekozen om in eerste instantie de minimale investering te doen en 5% van Veganz te verwerven bij de beursgang. Dit resulteert in een weging van ~3% van de totale portefeuille van Gerlin. Als Veganz zich de komende jaren succesvol ontwikkelt en het risicoprofiel daalt, kunnen we besluiten om ons belang in Veganz te vergroten. Wij geloven dat het bedrijf goed gepositioneerd is om de komende jaren te profiteren van de snel toenemende vraag naar veganistische producten en zijn verheugd om via onze investering bij te kunnen dragen aan deze groei. Wij zullen het bedrijf waar mogelijk ondersteunen om de ambities te helpen realiseren.

Teslin houdt via Gerlin NV een belang in Veganz Group AG.

philip van es portret Stefan Farisi, Associate

Terug naar boven