| Gerlin Participaties | Persbericht

Gerlin, het Duitsland-fonds van Teslin Capital Management, heeft binnen anderhalf jaar een fondsomvang bereikt van meer dan 100 miljoen euro. Het fonds, dat zich richt op belangen van minimaal 5% in Duitse small caps, heeft sinds de oprichting een rendement behaald van 43%.

Gerlin, dat eind september 2016 is opgericht, heeft inmiddels in vier Duitse small caps een belang van meer dan 5% en is bezig met het opbouwen van 5%-belangen in nog twee andere Duitse bedrijven. Het streven is om de portefeuille van Gerlin de komende twee jaar te laten groeien tot acht à twaalf deelnemingen. Momenteel is 80% van het beheerde vermogen geïnvesteerd en 75% van de aandelen van het fonds is geplaatst.

In de eerste helft van het boekjaar, dat Gerlin eind maart afsloot, behaalde het fonds een rendement van 7% en groeide de fondsomvang naar € 107 miljoen. Daarmee deed Gerlin het in die periode beduidend beter dan de 0% die de Duitse small cap index SDAX neerzette. “Van de vier deelnemingen presteerden er drie heel goed, met name Dr. Hönle was een positieve uitschieter afgelopen zes maanden”, zegt fondsbeheerder Rombout Houben. Dr. Hönle maakt kleefstoffen, kwartsglas en industriële producten met als gedeelde technologie UV-licht. “De vraag naar kleefstoffen is sterk gestegen vanuit de halfgeleider- en elektronica-industrie. De kleefstoffenactiviteiten hebben nog veel groeipotentieel”, aldus Houben.

Een Gerlin-deelneming die het minder deed de afgelopen periode was Leifheit, dat huishoudelijke artikelen maakt. “Groei door innovatie is de kern van de strategie van dit bedrijf. Afgelopen jaar was het bedrijf minder succesvol met nieuwe producten en groeide de omzet niet. Voor dit en volgend jaar ziet de pijplijn aan innovaties er veelbelovend uit.”

Midlin profiteert van resultaten First Sensor en focus bij Sligro

Het fonds Midlin (fondsomvang € 108 miljoen), dat ook door Houben wordt beheerd en hetzelfde boekjaar heeft als Gerlin, boekte een halfjaarresultaat van 0%, gelijk aan dat van de Nederlandse en Duitse small cap indices. Midlin richt zich op small en mid caps in Nederland, België en Duitsland. In de portefeuille van Midlin deed met name First Sensor het goed. Dit Berlijnse technologiebedrijf maakt optische sensoren en druksensoren. Sensoren zijn de voelsprieten van machines en zijn daarom belangrijke componenten voor industrie 4.0 en zelfrijdende voertuigen. De resultaatontwikkeling en order intake zijn beter dan verwacht. Een andere positieve uitschieter was Sligro, waarvan de koers onder meer profiteerde van de voorgenomen verkoop van de supermarktketen EMTÉ. Sligro focust zich door deze transactie op Food Service. Sligro zit sinds 2009 in de portefeuille van Midlin. Teslin-fondsen beleggen al sinds 1993 in Sligro.

Teslin Capital Management is onafhankelijk en richt zich met de aandelenfondsen Gerlin, Midlin en Teslin Participaties en met mandaten op veelbelovende kleine beursgenoteerde bedrijven. De fondsbeheerders beoordelen ondernemingen op aspecten als de marktpositie, de groei van cashflow en winst, corporate governance en fatsoenlijk ondernemen. Teslin vertrouwt daarbij op de kracht van onafhankelijke, eigen analyses en constructieve relaties met het bestuur van de bedrijven. Teslin richt zich op verantwoorde waardecreatie op de lange termijn en stelt zich als mede-eigenaar op als een actieve en ondernemende aandeelhouder. De verhandelbaarheid van de fondsen wordt verzorgd door NIBC Markets.