| Midlin | Persbericht

Binnen de portefeuille was Fagron één van de blikvangers van het afgelopen boekjaar, dat op 30 september eindigde. “De koers van Fagron was op een bepaald moment bijna 90% gedaald naar aanleiding van de problemen bij de Amerikaanse activiteiten. Dat was een overdreven koersreactie, want die activiteiten waren slechts verantwoordelijk voor een kwart van de omzet van het bedrijf”, licht fondsbeheerder Rombout Houben toe. “Omdat de overige activiteiten onveranderd sterk zijn en we veel vertrouwen hebben in het nieuwe bestuur en de strategie voor de lange termijn, hebben we meegedaan aan een kapitaalinjectie. Per saldo had Fagron dit jaar een positieve bijdrage aan de prestaties van Midlin.”

Een recente aanwinst in de portefeuille is Kendrion, producent van onder meer elektromagneten voor auto’s. In december 2015 trad een nieuwe bestuursvoorzitter aan, die enkele maanden later een zeer overtuigende strategie presenteerde om de winstgevendheid te verhogen en de groei op termijn te versnellen. De koers van het aandeel steeg daarna flink. Dat was uiteraard gunstig voor het rendement van Midlin, maar biedt ook positieve vooruitzichten voor waardecreatie de komende jaren.

Ook het Duitse warmtetechniekbedrijf Technotrans leverde een belangrijke rendementsbijdrage. Met de overname van branchegenoot GWK zette het bedrijf een strategisch goede stap. De combinatie van beide bedrijven biedt veel winstverbeteringskansen en mogelijkheden voor cross-selling.

Grotere visvijver door nieuwe aanwas

Hoewel Midlin niet heeft meegedaan met de beursintroducties van bedrijven die het afgelopen jaar een notering in Amsterdam, Brussel of Frankfurt kregen, is Houben wel positief over de nieuwe aanwas. “Het is een aantal jaar heel rustig geweest op dat front, maar nu zijn er gelukkig weer nieuwe bedrijven naar de beurs gekomen. Daardoor wordt onze visvijver groter. We kijken er dus met veel belangstelling naar, maar we zijn doorgaans wat terughoudend om bij een beursgang in te stappen. Je moet vaak snel beslissen op basis van beperkte informatie, en dat past niet bij onze beleggingsfilosofie.” Voor de portefeuille van Midlin, dat zich richt op Europese smallcaps en midcaps, verwacht Houben de komende tijd onder meer in Duitsland nieuwe investeringen te doen.

Goede vooruitzichten healthcare en software

“Uiteraard houden we de ontwikkelingen op politiek, macro-economisch en monetair gebied goed in de gaten, en we zijn ons ervan bewust dat er periodiek onrust op de financiële markten optreedt. Daar kunnen we echter weinig invloed op uitoefenen; onze kracht ligt in bottom-up selectie en het goed doorgronden van bedrijven”, zegt Houben. “Vooruitkijkend ziet de verwachte winstgroei van de bedrijven in de portefeuille er goed uit en dat zal vroeg of laat in de waardeontwikkeling zichtbaar worden.”

Teslin Capital Management is onafhankelijk en richt zich met de aandelenfondsen Gerlin, Midlin, Todlin en Darlin en met mandaten op veelbelovende kleine beursgenoteerde bedrijven. De fondsbeheerders beoordelen ondernemingen op aspecten als de marktpositie, de groei van cashflow en winst, corporate governance en fatsoenlijk ondernemen. Teslin vertrouwt daarbij op de kracht van onafhankelijke, eigen analyses en constructieve relaties met het bestuur van de bedrijven. Teslin richt zich op verantwoorde waardecreatie op de lange termijn en stelt zich als mede-eigenaar op als een actieve en betrokken aandeelhouder. De verhandelbaarheid van de fondsen wordt verzorgd door NIBC Markets.