×

Fout

Error compiling Sass: parse error: failed at `color: &mokka;` /var/www/vhosts/teslin.nl/httpdocs21/templates/teslin2.0/scss/template/_typo.scss on line 116
×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0 seconds

| Teslin Participaties | Blog

Je parkeert je dieselauto, vergrendelt de portieren, passeert de automatische deuren van het ziekenhuis, neemt de lift, haalt een blikje fris uit de automaat en wacht in een gekoelde ruimte op een MRI-scan. Zonder dat je het merkt, maakt Kendrion al deze handelingen mogelijk. Via elektromagneten. Die zitten overal. In versnellingsbakken, liften en frisautomaten, maar ook in medische apparaten, aircosystemen en industriële robots. Kendrion magnetiseert de wereld. Onzichtbaar, maar onmisbaar.

Kendrion is een favoriet in onze fondsen. Het industriële concern uit Zeist ontwikkelt, maakt en verkoopt innovatieve elektromagnetische en mechatronische systemen en componenten voor de wereldmarkt. Daarbij mikt het op twee sectoren: de auto-industrie en de overige industrie, waaronder machinebouw.

Kendrion is een belangrijke partner voor de Duitse en Amerikaanse auto-industrie, maar heeft ook volop kansen in de aantrekkende markt voor trucks en machinebouw. De positie wordt versterkt door activiteiten in China waar Kendrion twee productiefaciliteiten heeft. Het is een magnetiserend bedrijf met ongekende groeipotentie.

Textiel en magneten

De oorsprong van Kendrion gaat een eeuw terug en ligt bij het Twentse textielbedrijf Schuttersveld en bij de Duitse ondernemer Binder. Binder ontdekte de mogelijkheden van elektromagneten en ontwikkelde daarvoor verschillende toepassingen. Het bedrijf kende veel ups en downs en moest na de Tweede Wereldoorlog volledig opnieuw beginnen. Dat lukt wonderwel dankzij vele nieuwe vindingen en overnames. Eind jaren ’90 voegde bedrijvenconglomeraat Schuttersveld het Duitse bedrijf toe aan zijn verzameling. Schuttersveld, inmiddels een mengelmoes aan ondernemingen, ging ten onder aan een aantal ongelukkige overnames. Gered door kapitaalinjecties van aandeelhouders ging het bedrijf vanaf 2001 door onder de fantasienaam Kendrion om de breuk met het bedrijvendokteren te markeren. Succes volgde met het afstoten van slechtlopende bedrijven en het behoud van Binder. Dankzij Binder kon Kendrion zich volledig toeleggen op de ontwikkeling en fabricage van elektromagneten en precisiecomponenten. Een nichemarkt, maar een onontbeerlijke niche voor de industrie.

Auto-industrie

Kendrion behaalt de grootste omzet als partner van de vooraanstaande autoconcerns in Duitsland. Daaraan levert het innovatieve systemen voor versnellingsapparaten en dieselmotoren. De groeimarkt ligt in de Verenigde Staten en China. Belangrijk voor de spreiding van activiteiten was de overname van het complementaire bedrijf Kuhnke in 2013 en van Mechatronics Center in 2014. Die overnames versterken het mondiale marktleiderschap op het gebied van elektromagneten en bieden kansen voor andere elektronische toepassingen, totaaloplossingen en geïntegreerde systemen.

Potentie tot groei

De crisis trof ook Kendrion hard, maar door kloeke maatregelen bleven de omzet en winst op peil. En sindsdien gaat het crescendo, vooral in de automotive markt. Zo haalt de business unit Passenger Car Systems al jaren op rij honderden miljoenen aan nieuwe projecten binnen. Door de lange ontwikkelingstijden dragen die projecten nu pas bij aan de omzet. De wereldwijde markt voor elektromagneten is een miljardenbusiness en Kendrion is leading in delen van die markt. Hierin zit bovendien potentie voor verdere groei. Mogelijkheden zijn er ook voor de overige industrie nu Kuhnke geïntegreerd is. Bovendien gaan projecten die na de crisis werden opgestart zich nu uitbetalen. Het bedrijf wil groeien en loert ook op acquisities in Amerika en China waarvoor een kas is van zo'n € 50 miljoen. De verdere uitbouw en de hogere marges van de industrietak moet meer evenwicht brengen tussen de twee divisies. Als de potentie ook maar voor een deel uitkomt, magnetiseert Kendrion ook de wereld van ons fonds Darlin.

Teslin heeft via Darlin een belang in Kendrion.

philip van es portretFrederik van Beuningen

Kendrion heeft twee bedrijfstakken:
De Industrial Division met de business units Industrial Magnetic Systems, Industrial Control Systems en Industrial Drive Systems.

De Automotive Division met de business units Passenger Car Systems, Automotive Control Systems, Commercial Vehicle Systems en Heavy Duty Systems. Belangrijke klanten zijn Bosch, Siemens, Daimler, Continental, Evobus, Hyundai, Yutong, Delphi, ThyssenKrupp Bilstein, Volkswagen, Wabco en ZF. Kendrion heeft 2.800 medewerkers in dienst, verspreid over 15 landen.

In het eerste kwartaal van 2015 steeg de omzet met 9% tot € 114,4 miljoen. Zonder valuta-effecten was de groei 5%. De nettowinst nam licht toe tot ruim € 5 miljoen. Met de kwartaalcijfers zet Kendrion de goede trend van 2014 voort. Vorig jaar steeg de omzet met ruim 20% tot bijna € 430 miljoen en de winst met 40% tot ruim € 20 miljoen. Aandeelhouders kregen een dividend van € 0,78 per aandeel (2013: €0,55). Het concern had in 2014 een solvabiliteit van 46% (2013: 40%).

www.kendrion.com

Terug naar boven