×

Fout

Error compiling Sass: parse error: failed at `color: &mokka;` /var/www/vhosts/teslin.nl/httpdocs21/templates/teslin2.0/scss/template/_typo.scss on line 116
×

success

No Sass files were modified. Time elapsed 0 seconds

| Teslin Participaties | Blog

Op 16 februari jongstleden maakte Sligro bekend dat het de onderneming JAVA Foodservice heeft overgenomen van de Belgische familie Claes. Sligro was al ruim 10 jaar in gesprek met hen en met de overname van Java Foodservice is een langgekoesterde wens in vervulling gegaan.

Java Foodservice is een top drie speler in de Belgische foodservicemarkt en richt zich specifiek op de marktsegmenten institutioneel en bedrijfscatering. Daarmee is Java Foodservice vergelijkbaar met Van Hoeckel, het Nederlandse onderdeel van Sligro met een focus op de institutionele markt. Net als Van Hoeckel, zal JAVA Foodservice onder haar eigen naam blijven opereren en zich richten op de Belgische institutionele markt. Het is een winstgevend bedrijf met een prima track-record van meer dan 90 jaar en veel potentie.

De acquisitie voegt € 129 miljoen winstgevende omzet toe aan Sligro. Daarnaast geeft het een springplank om efficiënter de opstart en uitrol van Sligro-activiteiten in België te realiseren. Sligro had namelijk al aangekondigd dat ze op eigen kracht voornemens was de Belgische markt te betreden, omdat het op zoek was naar een 2de thuismarkt. Met het groeiende Nederlandse marktaandeel in foodservice van ruim 23% in 2015 komt de doelstelling van 30% langzaam in zicht. Om op lange termijn structureel te kunnen groeien is het besluit genomen om een 2de thuismarkt te betreden en te gaan ontwikkelen.

Focus op Vlaanderen

In dat kader heeft het bedrijf gekeken naar België, Denemarken en Duitsland. Na alle voors en tegens zorgvuldig te hebben afgewogen, is uiteindelijk gekozen voor België. Hier zal de focus in 1ste instantie liggen op Vlaanderen. De inwoners van België geven ten opzichte van Nederlanders relatief meer uit aan foodservice en van deze uitgaven wordt 60% in Vlaanderen, 20% in Brussel en omstreken en 20% in Wallonië uitgegeven. Met Vlaanderen breidt Sligro haar doelmarkt met circa 50% uit wat een enorm potentieel biedt. Het plan was om begin 2017 een eerste Sligro vestiging in Antwerpen te openen om daarmee definitief een stap te zetten in België.

Wat dat betreft is de timing van deze acquisitie perfect. De toetreding tot de Belgische markt is daardoor behoorlijk versneld en het platform van JAVA Foodservice biedt grote voordelen in het uitrollen van de geplande Sligro formule in België. Het hoofdkantoor van JAVA Foodservice gaat fungeren als shared-service center, dat wil zeggen dat het ook de Sligro formule zal ondersteunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan activiteiten op het gebied van personeel & organisatie. Sligro hoeft niet zelfstandig het wiel meer uit te vinden in een nieuwe markt met andere wet- en regelgeving, maar kan volledig leunen op de kennis en ervaring binnen JAVA Foodservice. Ook de verkregen schaal in België biedt voordelen aan de inkoopkant. Bij de belangrijke leveranciers zit een behoorlijke overlap wat perspectief biedt voor betere prijsonderhandelingen.

Teken van vertrouwen

Met deze acquisitie en de bestaande omzet in België die Sligro nu al vanuit Nederlandse vestigingen realiseert, behaalt Sligro direct haar doelstelling van een top-3 positie in de Belgische markt achter Makro/Metro en Deli XL. Op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 23 maart sprak de directie al uit dat de ambitie naar boven wordt bijgesteld. Wij vinden dit een sterk teken van vertrouwen. Hoeveel Sligro heeft betaald voor JAVA Foodservice is niet bekend gemaakt. Uiteraard is dit een belangrijk element om de transactie goed te kunnen beoordelen. In ieder geval trekken wij de conclusie dat naast een mooie aanvulling op de Sligro portfolio deze transactie ook strategisch grote voordelen aan het bedrijf biedt in de belangrijke strategisch stap een 2de thuismarkt te betreden.

Wij zijn van mening dat de investment case van Sligro met deze overname nog aantrekkelijker is geworden. Als betrokken langtermijnaandeelhouder zien wij de toekomst van het bedrijf dan ook met vertrouwen tegemoet. Volgende keer zal ik dieper ingaan op de ontwikkelingen binnen de retailtak van Sligro, beter bekend als EMTÉ.

Teslin heeft via Darlin en Midlin een belang in Sligro.

 Jan Jaap Bongers portretJan-Jaap Bongers

Terug naar boven